HAVAINTOJA

3.7.2013

Sinilevähavaintoja 28.5-1.6.2014.

Ei lisää sinilevähavaintoja havaintoja 25. ja 26.6.2013 jälkeen.

Jos epäilee sinlevää, kannattaa ottaa vettä lasipurkkiin. Sinilevä nousee veden pinnalle kun purkkia ei liikutella ainakaan tuntiin. Pienikin liike saattaa aiheuttaa levän laskeutumisen pohjalle,jolloin sitä ei voi tunnistaa kotikonstein.

Vedessä esiintyy edelleen hienojakoisempaa hiutaletta ja veden hajukin on hieman tunkkainen, mutta haitallista sen ei pitäisi olla. Virallisia testejä tosin ei ole otettu joten veden laadusta ei ole täyttä varmuutta.

Jos epäillette levää, ilmoitelkaa onni.issakainen@gmail.com , niin saadaan se tässä yleiseen tietoisuuteen.

Sattumaako?

2.7. Mato-onkisaaliina 10 yli 20 senttistä ahventa. Onkohan lämmin vesi ja veden pohjalle saakka yltävä hapekkuus kiihdyttänyt ahvenien kasvua?

27.6 Veden keskilämpötila vastaa normaalin kesän heinäkuun lopun lämpötiloja. Jännä seurata mihin veden laatu muuttuu kesän mittaan. Seuraillaan ja pidetään yhteyttä jos jotakin erikoista esiintyy.Kts. käyrä Järven kunnostushistoria välilehdeltä.